אפיסקטומי

           אפיסקטומי וסיבוכים בטיפול שורש       ד"ר צבי פוס     6499735 - 03               

דף הבית >> מאמר אפיסקטומי
 

.אפיסקטומי
דר' צבי פוס. מומחה לטיפולי שורש ואפיסקטומי. חבר מומחה באיגוד האנדודונטים האמריקאים.
אפיסקטומי הוא טיפול מודרני בו מושגים היום מעל 90% ריפוי לעומת 45% עד לפני מספר שנים. השימוש באמצעי הגדלה מתאימים, כמו מיקרוסקופ טיפולי, ובנוסף טיפים אולטרסוניים, מאפשרים דיוק רב בעבודה ואטימה אפיקלית טובה.
מהן האינדיקציות לאפיסקטומי 
דר' פוס: במקרים בהן לא ניתן לבצע טיפול שורש אורתוגרדי כמו בשיניים עם מבנים שלא ניתנים להסרה, או מכשירים שבורים, תעלות כפופות, חומרי אטימה לא מסיסים וכו'.
אפיסקטומי ניתן לבצע בחותכות, ניבים, מלתעות וטוחנות ראשונות במקסילה ובמנדיבולה. בטוחנת שנייה במנדיבולה ובמקסילה יש לבדוק לפני הטיפול את אפשרויות הגישה ולעתים יהיה צורך לבחור בטיפול חילופי כאשר הגישה לשליש האפיקלי של השורש לא אפשרית בגלל עובי העצם או מעבר של סיבי עצב מרכזיים בסמוך
.
מה ייחודי לאפיסקטומי מודרני לעומת אפיסקטומי מסורתי
ד"ר פוס: הייחוד העיקרי הוא אטימה משופרת של תעלות השורש. במהלך הטיפול המודרני בעזרת המיקרוסקופ והטיפים האולטרסוניים מכינים חלל רטרוגרדי בעומק 3 עד 4 מ"מ ואוטמים את קצה השורש למניעת דלף חיידקים לרקמה פריאפיקלית.
באפיסקטומי המסורתי מבצעים סתימה ללא הכנה מתאימה, אין מניעה של דלף חיידקי וסיכויי הריפוי נמוכים. הסרת הרקמה הדלקתית באזור האפיקלי תאפשר הקלה זמנית בלבד ללא אטימה טובה של האפקס.

איזה חומר מועדף לאטימה אפיקלית
דר' צבי פוס: חומרים רבים כמו אמלגם, קומפוזיט, MTA, גלס יונומר, IRM ועוד משמשים לאטימה אפיקלית. מחקרים רבים מראים שניתן לאטום היטב את המפתח האפיקלי של התעלה עם חומרים שונים בתנאי שההכנה בוצעה עם טיפים אולטרסוניים.
החומר המועדף ע"י אנדודונטים רבים בעולם הוא ה-IRM. יתרונותיו הם יכולת אטימה מעולה, נוחות בשימוש, התקשות מהירה בחלל, עלות נמוכה. במחקרים רבים החומר הראה יעילות מרבית בהשוואה לחומרים אחרים לאטימת חללים אפיקליים. חשוב לציין שבמחקר שבוצע במרכז האנודודנטי ד"ר צבי פוס, ובאוניברסיטת תל אביב נמצאו יותר מ- 90% מקרים עם ריפוי בטיפולים בהם נאטמו התעלות עם IRM לאחר הכנה מודרנית לעומת פחות מ- 50% ריפוי במרפאת מומחים לכירורגיה פה ולסת בהם אטמו תעלות עם IRM לאחר הכנה מסורתית ללא מיקרוסקופ ומכשור אולטרסוניים.
כיצד עוצרים דימום באפיסקטומי
דר' פוס: קיימים חומרים שונים לשליטה בדימום כדי לבצע את אטימת התעלות ביובש מוחלט. בשלב ראשון האילחוש מבוצע בעזרת חומרי אילחוש עם וזוקונסטריקטור כמו אדרנלין בריכוז גבוה (1:50,000). כיווץ כלי הדם בזכות חומר האילחוש מפחית דימום במהלך הטיפול. לפני סתימת החלל האפיקלי, אפשר להניח צמר גפן טבול באדרנלין למשך 3 דקות כדי לכווץ כלי דם ולהשיג סביבה יבשה ונקייה. כאשר הדימום מסיבי יותר ניתן להיעזר בקלציום סולפט שמונח בחלל העצם וחוסם מכאנית את כלי הדם. בנוסף קיימים תכשירים נוספים לעצירת דימום כמו Hemodent או ג'לטאם.
עם איזה חוטים תופרים לאחר אפיסקטומי
ד"ר צבי פוס: מחקרים הראו שחוטי ניילון בעובי 5-0 או 6-0 טובים יותר. הם מונעים הצטברות פלאק ומאפשרים ריפוי נקי יותר של הרקמה והחתך, ללא צלקות. ניתן להסיר את התפרים לאחר 3 ימים עד שבוע. חוטי ויקריל נמסים עלולים לצבור פאלק בתהליך ההמסה ולעכב את הריפוי. חוטי משי עבים עלולים גם הם לצבור פלאק ולהפריע בריפוי.
לסיכום: אפיסקטומי מודרני הוא טיפול חדשני בעזרת מקרוסקופ טיפולי ומכשור אולטרסוני עם סיכויי ריפוי של יותר מ- 90%. הטיפול אינו כואב ולאחר מכן ברוב המקרים אין כאבים או נפיחות.


לפרטים נוספים על אפיסקטומי לחצו כאן >>

ד'ר צבי פוס
מומחה לאפיסקטומי וסיבוכים בטיפול שורש




 ד"ר צבי פוס בוגר האוניברסיטה העברית, בתואר DMD. ומומחה לטיפול שורש מטעם משרד הבריאות בישראל והמועצה המדעית של ההסתדרות לרפואת שיניים בישראל. 

צבי פוס חקר וכתב נושאים שונים בתחום אפיסקטומי וסיבוכים בטיפולי שורש עם עמיתים באוניברסיטת תל אביב ובמרכזי מחקר והוראה יוקרתיים בעולם. 

לפרסומים מדעיים של ד"ר צב פוס לחצו כאן >>

צביקה פוס מילא תפקידים רבים בתחום האקדמי והמקצועי ברפואת השיניים ובתחום טיפול  שורש בישראל
 
  • סגן ראש המחלקה לטיפול שורש באוניברסיטת תל אביב
  • מנהל הוראת אפיסקטומי וסיבוכים בטיפול שורש בביה"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב
  • יו"ר ועדהמקצועית לטיפול שורש מטעם משרד הבריאות והמועצה המדעית של הההסתדרות לרפואת שיניים בישראל 
  • יו"ר האיגוד הישראלי לטיפול שורש, .
  • נציג ישראל בפדרציה העולמית של האיגודים לטיפול שורש,  IFEA נציג ישראל באיגוד האירופאי לטיפול שורש , ESE

 

לאתר של ד'ר צבי פוס


 
 

        מרכז אפיסקטומי ד”ר צבי פוס - גליקסברג 7 תל אביב 69412 טל. 03-6499735 /       zvi.fuss@gmail.com    ©  כל הזכויות שמורות לד"ר צבי פוס        

בניית אתר השפעה באינטרנט
לייבסיטי - בניית אתרים